Παρασκευή 9 Μαΐου 2014

Υλοποίηση των αποφάσεων για αποτροπή της Α.Ε.Ε. στην πράξη

   Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. σε συνέχεια των  αποφάσεών του ( 30/3/2014 και 7/4/2014) για την αποτροπή, στην πράξη,  της εφαρμογής  της Α.Ε.Ε.,  η οποία άμεσα συνδέεται με την αξιολόγηση – χειραγώγηση τονίζει τα παρακάτω :
·         Έχει ήδη κηρυχθεί (και βρίσκεται σε εξέλιξη) διαρκής στάση εργασίας για όλους τους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, για όλο το χρονικό διάστημα ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, όταν καλούνται σε συνεδρίαση της ομάδας εργασίας στην οποία, ως «επιστρατευμένοι», συμμετέχουν.
·         Επειδή έχει καταγγελθεί ότι ασκούνται πιέσεις για πραγματοποίηση του έργου των ομάδων σε χρόνο εκτός ωραρίου εργασίας (π.χ. σε χρόνο που οι εκπαιδευτικοί δε βρίσκονται στο σχολείο), υπενθυμίζουμε ότι σε καμία περίπτωση δεν προσφέρει κανείς εκπαιδευτικός έργο εκτός του ωραρίου εργασίας του. Κανένας δεν μπορεί και δε νομιμοποιείται να μας υποχρεώσει σε κάτι τέτοιο.
·         Οι εκπαιδευτικοί που έχουν οριστεί σε ομάδες εργασίας φροντίζουν να προγραμματίσουν τις συνεδριάσεις των ομάδων τους, σε συγκεκριμένες ημέρες και ώρες.
  • Κυρίαρχο όργανο για τη σύνταξη των οριστικών εκθέσεων των σχολικών μονάδων είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων.
  • Σχετικά με τον αριθμό των συνεδριάσεων που απαιτούνται για την ολοκλήρωση της Γενικής Εκτίμησης υπενθυμίζουμε ότι στο σχετικό υλικό της Α.Ε.Ε. τόμος ΙΙ σελίδα 15 αναφέρεται πως «Εκτιμάται ότι με συντονισμένες συζητήσεις των συμμετεχόντων και προετοιμασμένες εισηγήσεις των ομάδων, η ολοκλήρωση της διαδικασίας δεν απαιτεί περισσότερες από 2-4 συνεδριάσεις.» . Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που τίθεται στον ίδιο τόμο, η όλη διαδικασία είναι εκτός προγραμματισμού, κάτι που από μόνο του αποτελεί παράγοντα ελαχιστοποίησης του κύρους και του ουσιώδους χαρακτήρα της όλης διαδικασίας.
  • Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε., όπως έχει αποφασίσει αι ανακοινώσει, πρόκειται να κοινοποιήσει, στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, στους συναδέλφους κείμενο - απάντηση σχετικά με τη διαδικασία της Α.Ε.Ε. ώστε με συντεταγμένο τρόπο ο κλάδος να σταθεί απέναντι στις πιέσεις του Υπουργείου Παιδείας.
  • Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. έχει ζητήσει και αναμένει από  τα Δ.Σ. των τοπικών Συλλόγων να προχωρήσουν στην καταγραφή των αποφάσεων των Συλλόγων Διδασκόντων ώστε να υπάρξει συνολική εικόνα για το πόσα σχολεία πήραν αποφάσεις με βάση το σχέδιο πρακτικού της Δ.Ο.Ε., πόσα σχολεία συγκρότησαν ομάδες εργασίας σε εθελοντική βάση και σε πόσους Συλλόγους Διδασκόντων υιοθετήθηκε η στάση που πρότεινε το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. σχετικά με την ανάθεση (από τους Διευθυντές/ντριες - Προϊσταμένους/ες) συμμετοχής στις ομάδες εργασίας με ανάδειξη του παράνομου χαρακτήρα της εγκυκλίου του Υπουργού Παιδείας.
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι
   Ο αγώνας για την ανατροπή των σχεδιασμών της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου συνεχίζεται και κορυφώνεται. Ήδη το Υπουργείο ετοιμάζεται και προχωρά στην οργάνωση και εφαρμογή της αξιολόγησης – χειραγώγησης. Στα πλαίσια μιας «έξυπνης» τακτικής εφησυχασμού, διοχετεύονται έντεχνα από «αρμόδιους», διαβεβαιώσεις για τη μη εφαρμογή των ποσοστώσεων στην υπηρεσιακή – μισθολογική εξέλιξη. Εάν έχει τέτοια πρόθεση δεν έχει παρά να την κάνει πράξη ικανοποιώντας το αίτημα που από την πρώτη στιγμή είχε θέσει η Δ.Ο.Ε. Αν δεν το πράξει αποδεικνύει ότι όλες οι διαβεβαιώσεις και οι φήμες είναι απλά ψεύτικες. Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, είναι σαφές ότι, κατηγοριοποιεί σχολικές μονάδες κι εκπαιδευτικούς, οδηγεί στη μισθολογική καθήλωση κι ανοίγει διάπλατα την πόρτα των απολύσεων στην εκπαίδευση.

  Συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε για τη μη εφαρμογή της αξιολόγησης – χειραγώγησης, υπερασπιζόμαστε το δημόσιο χαρακτήρα του σχολείου.

Εξειδίκευση της απόφασης της Δ.Ο.Ε. της 30-3-2014 σε σχέση με τις ενέργειες των συλλόγων διδασκόντων

  Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. με την απόφασή του στις 30 Μαρτίου 2014, έπειτα από την «επιστράτευση» που επέβαλε με την εγκύκλιο της 24ης Μαρτίου ο Υπουργός Παιδείας, κάλεσε τους συλλόγους διδασκόντων «…να επιβεβαιώσουν τη βούλησή τους να μη στελεχώσουν εθελοντικά τις ομάδες εργασίας, να ολοκληρώσουν τη σύνταξη των πρακτικών και να γνωστοποιήσουν την απόφασή τους στον τοπικό Σύλλογο».
  Στη συνέχεια οι «επιστρατευμένοι» διευθυντές των σχολικών μονάδων, αναγκαστικά, ορίζουν τις ομάδες εργασίας.
  Με βάση τον Υπαλληλικό Κώδικα, παρ. 2 του άρθρο 25 του Ν. 3528/2007 (όπως αναφέρει και η γνωμοδότηση της Νομικού Συμβούλου της Δ.Ο.Ε.), « Ο υπάλληλος οφείλει να υπακούει στις διαταγές των προϊσταμένων του. Όταν όμως εκτελεί διαταγή, την οποία θεωρεί παράνομη, οφείλει, πριν την εκτέλεση, να αναφέρει εγγράφως την αντίθετη γνώμη του και να εκτελέσει τη διαταγή χωρίς υπαίτια καθυστέρηση. Η διαταγή δεν προσκτάται νομιμότητα εκ του ότι ο υπάλληλος οφείλει να υπακούσει σε αυτήν».
  Με βάση τα παραπάνω, το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. εξειδικεύοντας την απόφασή του, καλεί τους συναδέλφους μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας της σύνταξης των πρακτικών με τα οποία αρνούνται την εθελοντική συγκρότηση των ομάδων εργασίας (σχετικό υπόδειγμα έχει αποσταλεί),  να προχωρήσουν στις παρακάτω ενέργειες :
·         Οι Διευθυντές αναγράφουν στο Βιβλίο Πράξεων του Διευθυντή ότι « Έπειτα από την υπ’ αριθ. 44375/Γ1/24-3-2014 εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, συντάσσω την παρούσα πράξη με την οποία προχωρώ στη σύσταση ομάδων εργασίας στα πλαίσια της Α.Ε.Ε. Θεωρώ ότι η ενέργεια αυτή αντίκειται στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο, δεδομένου ότι το άρθρο 39 παρ.5 του Καθηκοντολογίου έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τη ρητή διάταξη της ιδίας Υπουργικής απόφασης, η οποία αναθέτει αποκλειστικά και μόνο στον Σύλλογο Διδασκόντων την αρμοδιότητα διενέργειας της διαδικασίας αυτοαξιολόγησης. Επιπρόσθετα, στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν μπορεί να εφαρμοστεί καθώς αναφέρεται σε περιπτώσεις διαφορετικές από τη διαδικασία αυτοαξιολόγησης ενώ παράλληλα, ο Σύλλογος έχει ήδη λάβει απόφαση επί του θέματος, πράγμα, που βεβαίως σημαίνει, ότι δεν γεννάται ζήτημα αδυναμίας λήψης απόφασης  για οποιονδήποτε λόγο. (Σύμφωνα με την από 28-3-2014  γνωμοδότηση της νομικής συμβούλου της Δ.Ο.Ε.)»
·         Μετά την πράξη ανάθεσης του Διευθυντή, οι εκπαιδευτικοί του σχολείου, αφού πάρουν αντίγραφο της πράξης, θα πρέπει να συντάξουν έγγραφο, συνολικά ή ο καθένας χωριστά, το οποίο θα καταθέσουν στο Διευθυντή του σχολείου και θα αναφέρει, «Κύριε Διευθυντά (ή Κυρία Διευθύντρια), έλαβα αντίγραφο της υπ’ αριθμόν ……….. απόφασης σας με την οποία με ορίζετε μέλος ομάδας εργασίας της Α.Ε.Ε., παρά το γεγονός, ότι η παραπάνω αρμοδιότητα ανήκει  αποκλειστικά στον σύλλογο Διδασκόντων, ο οποίος έχει ήδη αποφασίσει επί του θέματος. Με το παρόν έγγραφο  σας δηλώνω, ότι παρά το γεγονός, ότι θεωρώ την εντολή σας παράνομη, ελλείψει αρμοδιότητας, (Σύμφωνα με την από 28-3-2014  γνωμοδότηση της νομικής συμβούλου της Δ.Ο.Ε.) θα εκτελέσω αυτήν, επιφυλασσόμενος παντός νομίμου δικαιώματός μου».
 Σημειώνουμε ότι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να συντάξουν το κείμενο σε δύο αντίτυπα ώστε στο ένα από αυτά να προστεθεί ο αριθμός πρωτοκόλλου του σχολείου.
  Είναι πολύ σημαντικό οι Διευθυντές να διατυπώσουν οπωσδήποτε την παραπάνω άποψη ώστε οι όποιες ευθύνες να βαρύνουν μόνο το Υπουργείο Παιδείας και όχι τους ίδιους.
  Η άσκηση του δικαιώματος της αναφοράς σε περίπτωση που ο υπάλληλος θεωρεί ότι η εντολή που έχει λάβει είναι παράνομη, αποτελεί δικαίωμα και παράλληλα υποχρέωση του υπαλλήλου (σύμφωνα με τον Υπαλληλικό Κώδικα) και έτσι δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι αποτελεί πειθαρχικό αδίκημα.
  Υπενθυμίζουμε ότι η Δ.Ο.Ε. έχει ήδη δώσει εντολή στη Νομική της Σύμβουλο για κατάθεση αίτησης ακύρωσης της εγκυκλίου του Υπουργείου Παιδείας και θα προχωρήσει σε επιλεγμένες νομικού χαρακτήρα κινήσεις. Είναι απαραίτητο να τονίσουμε ότι καμία κίνηση μεμονωμένη δεν πρέπει να πραγματοποιηθεί παρά μόνο έπειτα από συνεννόηση με τη Δ.Ο.Ε.

  Σχετικά με το τι θα πρέπει να πράξουν οι συνάδελφοι νηπιαγωγοί καθώς και οι συνάδελφοι που υπηρετούν σε 1/θέσια, 2/θέσια και 3/θέσια σχολεία, το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. τονίζει ότι, προφανώς σκόπιμα, υπάρχει διάχυτη εκ μέρους της διοίκησης ασάφεια και απουσία συγκεκριμένων οδηγιών με αποτέλεσμα πολλοί Διευθυντές Εκπαίδευσης και Σχολικοί Σύμβουλοι με «υπερβάλλοντα ζήλο» να πιέζουν τους εκπαιδευτικούς στην κατεύθυνση της συγκρότησης ομάδων εργασίας.
  Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο υλικό της αξιολόγησης και συγκεκριμένα στον  Τόμο 2: «Ανάλογα με τον αριθμό των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, η διαδικασία της γενικής εκτίμησης αναπτύσσεται με την εργασία των συμμετεχόντων στην ολομέλεια ή και σε επιμέρους ομάδες εργασίας» και στον ίδιο Τόμο 2, σελίδα 15 παρ. 3.2 «Ένας ολιγομελής σύλλογος (για παράδειγμα ένα νηπιαγωγείο ή ένα μικρό δημοτικό σχολείο) είναι δυνατόν να εργαστεί ως μια ομάδα».  Η εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας 190089/Γ1/10-12-2013, αναφέρει ότι «οι σχολικές μονάδες της προσχολικής αγωγής δεν υποχρεούνται στην υλοποίηση σχεδίων εργασίας ,εκτός και εάν το επιλέξουν με δική τους απόφαση».

  Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό  οι εκπαιδευτικοί των ολιγοθέσιων σχολείων και των νηπιαγωγείων δεν είναι υποχρεωμένοι να συγκροτήσουν ομάδες εργασίας (την πραγματοποίηση της γενικής εκτίμησης πραγματοποιεί η ολομέλεια του συλλόγου διδασκόντων) ούτε και να προχωρήσουν στη σύνταξη σχεδίων εργασίας.